|
|
Verseghy Ferencz kisebb költeményei |
Verseghy Ferenc
Elektronikus Könyvtár |
|
Eltűnt a’ napnak fényessége,
‘s a’ bíbor, melly nyugtában ége,
pej szürkűletre változik.
A’ hold kiúszik ősz egünkre;
az éj langy álmot hint földünkre,
melly hűs homályba zárkozik.
Jer Dóris! a’ szomszéd erdőbe,
hol szunnyadékony ágernyőbe
a’ gerliczék elültenek,
‘s hol csak csörgése a’ vizeknek
vagy zajja zeng a’ zsib szeleknek,
midőn gallyakba ötlenek.
Hadd mondgya ott meg sóhajtásom,
melly szünhetetlen lángolásom
azóta, hogy megláttalak;
‘s melly tűrhetetlen csüggedéssel
ohajtom, hogy szent esküvéssel
örökre nőmnek vallyalak!
Felelly meg egyszer hűseidnek,
kik áldozván sok ékeidnek,
esengve kérik szívedet!
‘s ha még nem tudgya kétességed,
kit boldogítson szívességed?
javaslom, válassz engemet.
Nem nézek én a’ gazdagságra,
vagy ősi fénnyel tellyes ágra,
midőn éretted esdeklek.
Nem hódol szívem friss eszednek,
sem omladékony szépségednek;
erkölcsöd a’ mit tisztelek.
(1806.)
Nézd a’ hegyeknek puszta girinczeinn
mint fénylik a’ hó! Görnyed az ősz liget
a’ súly alatt, ‘s a’ röst folyónak
zajjai partyaihoz hegednek.
Enyhítsd szobádnak gömbörödött egét,
bőven tüzellvén, ‘s régi hegyallyait
gyakrabban öntess serlegedbe.
Hadd köz Atyánkra egyéb ügyünköt.
Az ő kezében hempelyeg a’ világ!
Eggy csattanással szétveri fellegit
a’ vésznek, és a’ gyenge hárslomb
sok remegése utánn lenyugszik.
Bús lessze vagy víg holnapi hajnalod?
azonn ne aggódgy. Vedd nyereség gyanánt
a’ sors’ kezébűl a’ mait, ‘s még
messze vagy életed’ alkonyátúl.
Áldozz naponkint, hogyha kitelhetik,
a’ bölcs örömnek. Most simogassa le
nyájas barátod homlokodrúl
hornyait a’ szomorú magánynak.
Most vonny le játékzálogot álnokúl
meghorgasított ujjairúl setét
suttonba elbújtt Klórisodnak,
kit nevetése korán elárúl.
Most járj koronkint víg remegéseinn
a’ szós koboznak nemzeti tánczokot,
friss pörgetéssel megtepesztvén
a’ veled ölbekapó menyecskét.
(1806.)
103. A’ régi classicus auctorokhoz.
Hajdani Classicusok! görög elmefutásnak egyelgő
dajkáji, messze bújjatok
kellemetes súgári elől a’ mostani észnek,
melly déli fénnyel mérkezik.
Gyáva regék, vak vélekedés, embertelen álmok,
a’ mit korunkra hagytatok
mint tudományt; alacsony fortélyok, barmos erőszak,
goromba gőgök, vad dagály,
a’ miket erkölcsnek hirdettetek. A’ haza néktek
a’ népnek ádáz allya volt,
hasznotok a’ köz jó. Csak üdőtlen fénnyeket űzték,
csak pártyaiknak czéllyait
bajnokitok, mikor ingadozó kormánnyaik ellen
polgári harczot víttanak,
vagy dühös ostrommal jövevény környékre rohantak,
hogy lánczra fűzzék népeit.
Rettenetes szörnyet volt országlástok. Igázni
fő czéllya; hóhérpallosok,
kémseregek, méreg, szerszámai; csalfa hitével
nyilván pecsételtt fríggyeit
kénnye szerínt megtörni, csalárd alakokba takarni
pirúlhatatlan homlokát,
a’ zavaros vízben prédát horgázni, szokottabb
fortéllya; ‘s a’ legundokabb
vétket büntelenűl hivatalnak tenni, ha czéllya
kívánta, legfőbb jussa volt.
Mostani majmaitok hirdessék fínom aranynak,
ha tetszik, a’ mi tőletek
származik! én szavokot viszhangnak lenni találom,
melly kőszugokban nagyra nőtt.
Nyelveteket szeretem! Viszegő füleinkbe görögvén
szép pelypegése, szívre hat.
Ámde tudom, hogy mézze alatt e’ czifra beszédnek
otromba mérgek fekszenek.
Mennyei Emberség! óh drága gyümölcse az észnek!
maradgy te köztünk szüntelen.
A’ koronás Urakot te teszed szorgalmas Atyáknak,
kik népeiknek jussait,
mint magokét szeretik. Te nevelsz a’ büszke vitézben
mértékre késztő érzeményt,
hogy viadalmaiban megkímélgesse szelíden
még a’ vad ellenséget is.
Általad országol rajtunk a’ józan Igazság,
melly a’ kicsinynek birtokit
a’ ragadásoktúl védelmezi. Általad élnek
békében ollyas nemzetek,
mellyeket erkölcsök, nyelv, hit, polgári szokások
külön csatákra osztanak.
Általad ápollyák örökös szolgáikat úri
kegyelmeikkel Naggyaink.
Általad izzadozik, szánt, vet, fegyverkezik, él, hal
kedvelt uráért a’ szegény.
(1806.)
Ne hidgy, Barátom! ah ne hidgy a’ kérkedő
Músa-seregnek! – Üres
álomtünések, hasztalan
gyermekcsecsék, a’ mikkel édesítenek;
mostoha sors, nyavalyák,
keservek, éhség, üldözés,
a’ mikkel értek végbe vitt nagy érdemű
tetteidet fizetik
e’ vén leányok. – A’ kiket
közűllök a’ Természet édelgése szült,
hogy keserű poharát
sorsunknak édesítenék,
‘s a’ bölcs örömnek nyájas érzeményivel
emberi kellemetet
ébresztenének duzmadó
kőszíveinkben; gazdag asztalok körűl
a’ maradék levekért
sokat kokétkodván, erős
gyanúba hozták állhatatlan szíveket
bölcs szeretőik előtt,
és hervadó pártájokot
minden bizonnyal más világra is viszik
őszbe vegyűltt fejekenn.
A’ többiek, kik ránczba vontt
homlokkal a’ mélyebb tudósságnak kies
ernye alatt zomokabb
jutalmakért henyéltenek,
vagy háborúkot gyújtogattak, a’ helyett
hogy sükeres tudományt
terjesszenek világtalan
nemünkre; végre meglapúlván vérszemes
gondviselőik alatt
erszénnyek, egymást üldözik,
‘s agyarkodó zsembeskedéssel terhelik
kéjtelen életeket.
Látták nem egyszer e’ szelíd
szűzeknek engesztelhetetlen mérgeket
borzadozó szemeim;
látták dühös csatáikat,
mellyekben egymást majd halálig hurczolák,
durva szidalmak alatt,
tisztes hajoknál fogva. Csak
aczél okokkal tudta buzgó szíveket
fegyveres őrserege
a’ rendnek arra birni, hogy
a’ puszta szitkoknál megállapodgyanak.
Messze kerűld, ha szeretsz
békével élni, e’ tudós
csordát, Barátom! Szántogass inkább kövér
földeket, olts szapora
fákat, nevelly dúzs nyájakot,
apolly zsibongó méz-szedőköt, nyesdegély
háladatos venyegét;
‘s ha házi gondgyaid között
vígasztalást kíván koronkint bús fejed,
nézz ki leányi közűl
Hazánknak eggy szépet, kinek
forró szerelme felderítse szívedet,
‘s asszonyi díszeinek
harmat gyanánt frissítgető
bűbájolásit fűszerezd meg nyájasan
eggy igazán szerető
barátnak édelgésivel.
(1806.)
Megcsalt, Músák! nyájasságtok;
tőllem messze kellyetek!
Álom minden boldogságtok,
mellyel édesgettetek.
Mennydörgést szül fényességtek,
mellytűl még a’ jó is fél,
főveszélyt hoz bölcsességtek
annak, a’ ki véle él.
Vond ki Ámor! rabságábúl
Parnassusnak szívemet,
‘s hozd halálos únalmábúl
új életre kedvemet.
Hol lel a’ Bölcs jobb jutalmat,
mint a’ mellyet lángod nyújt?
a’ királybot csak szorgalmat,
a’ te tegzed mennyet gyújt.
Olly szépséghez kapcsoltatni,
mellyhez nem fér csalfaság,
‘s hűségétűl ápoltatni,
több mint földi boldogság.
Jöjjsze titkos lángjaimnak
régi tárgya, Dórisom!
Vess te czélt bölcs álmaimnak,
‘s légy ezentúl Phőbusom.
(1806.)
Melly boldog, a’ ki életét
kedvessel töltheti!
Olly vígan legfőbb ünnepét
egy Chán sem ülheti.
Párjának módos karja köztt
Krőzussal mérkezik,
‘s lankadván tiszta csókja köztt
mennyekkel kérkedik.
Forogjon véle tengelyénn
vagy állyon a’ világ,
vígabban lejtez lábhegyénn,
mint ágánn a’ virág.
Ha tűzzel tellyes fellegek
fenyítik napjait,
eggy csókkal, bármelly senyvesek,
elfojtya gondgyait.
Párjáért a’ Sors’ javait
örömmel megveti,
‘s veszélyes változásait
nagy szívvel szenvedi.
Olly vígan, mint ő, a’ madár,
zöld ágak köztt nem él;
‘s megnyervén, a’ mit szíve vár,
világért sem cserél.
De mit dűcsítem hasztalan
e’ boldogságokot,
ha önnön szívem pártalan,
‘s nem érez lángokot?
Jer hát, o lyánka! jer hamar,
légy, kérlek, kedvesem!
Ne tengjen, mint a’ bús avar,
nő nélkűl életem.
(1806.)
Szemtelenűl kacsongatsz
Rózsika! rám, valahol velem öszvetalálkozol. Égni
látom pirúló képedenn
a’ dühödő szerelmet.
Oldalamot mindnyájok előtt megszállod enyelgve.
Nyilván dicséred bájoló
termetemet. Szememre
hányod az asszonyokot, kikkel szót váltani láttál.
Megvallod önnkint lángodot,
‘s hogy tüzemet viszontag
mély aluvásábúl kívántt lobogásra idézhesd,
százféleképen ostromolsz.
Hadd ezeket, Barátném!
hajdani szűzeknek, kik tűköreikbe tekíntvén,
‘s a’ rejthetetlen ránczokot
arczaikonn tenyészni
borzadozó szemmel megsejtvén, ingyen ajánlyák
a’ férjfiaknak szíveket,
‘s a’ szaladó legénykét
mérges erőszakkal megölelvén, addig apollyák,
még irgalomra nem fakad.
Szép ifiú korodnak
gáncstalan orczádonn most nyílván gyenge virágja,
serdűlni kezdvén termeted,
‘s kellemetid hatalmas
fegyvereket nyújtván hódítására nemünknek,
ne űzd el éles síp gyanánt
messzeható daloddal
a’ madarat, melly zöld levelű lépfádra repűlend
önnkint, ha veszteg várni tudsz.
A’ hajadon leányhoz
csalfa negéd illik. Várd meg, még szíves ajánlást
tesz lábaidnál pásztorod,
‘s bárha tüzes szerelme
tetszik is, el ne fogadd, még számtalan ostromi által
el nem ragadgya szívedet.
Férgesek a’ gyümölcsök;
mellyek az ágaknak gyakrabb rázásai nélkűl
önnkint ölünkbe húllanak.
(1806.)
Dámon.
Szép Rozílis! mit halasztod
még tovább szerelmedet?
Bal gyanúkkal mit fonnyasztod
érted égő szívemet?
Óh e’ szív
holtig hív.
Rozílis.
Sok menyecske már megbánta,
hogy férjének könnyen hitt,
‘s eggy szavára néki szánta
lánykorában mindenit.
A’ ki vár
jobban jár.
Dámon.
Vaj! de hányan megcsalódtak,
kínozván a’ hűseket,
kik szomorgva elvonódtak,
‘s másnak adták szíveket.
Czélra jut,
a’ ki fut.
Rozílis.
Ah! Rozílis azt nem várja,
hogy te mással egybe kelly.
Lessz örömmel élted’ párja,
csak te benne kedvet lelly.
Ő még él,
néked él.
(1806.)
Nézd a’ búzakalászt, büszkén emelődik az égnek,
még üres; és ha megért, földre konyíttya fejét.
Kérkedik éretlen kincsével az oskola gyermek,
még a’ tellyes eszű Bölcs megalázza magát.
(1806.)
Tudni, mi vagy? legfőbb tudomány, ‘s nagy erővel ügyelni
embervalódnak czéllyait
legnemesebb erkölcs, melly nélkűl czifra hiságok
a’ legdücsősebb virtusok.
A’ növötény csupa száj, csupa zsenge. Nevelni nyirokkal
tenyészni-termett ágait,
tarka levelkékkel bekerített illatos ágyánn
feles fiúkot fajzani,
eggy hivatallya. Tömött emlőinn a’ köz anyának
csüggvén, szopó gyermek gyanánt
szüntelen’ issza tejét, ‘s kikeletkor gyenge rügyekben
új magra készít nyirkokot.
Nállad az éhségnek ‘s a’ magzatozásnak üdőnkint
felfel hevűlő vággyai,
létedet őrizvén, csak szentebb czélra vezérlő
‘s bölcs fékre fűzött eszközök;
emberi sorsodnak vizeinn csak szolga vitorlák,
mellyek hajódot sürgetik.
Fekszik az állatnak négy lábonn teste. Az égnek
zsellére kezdi kis fejét
résünt domborodó mellyénn magosabbra emelni,
még nagyra nyíló csúccsai
állati szájának megmeg földünkre konyúlnak,
mellynek kezébűl éldegél.
Nézd a’ csúszni szokott férget! Csupa ételemésztő
csatorna fekvő termete.
A’ növötény gyűrűk, mellyekbűl teste felépűlt,
élő palántát képzenek.
Czéllya csak az, hogy tömje hasát a’ gyenge levéllel,
gallyakba tojván fajzatit.
Nézd meg’ amott a’ nyájak utánn lappangani termett
farkasnak éhes eszközit!
Messze kicsúcsosodó agyarával földre teríti
a’ legmerészebb tulkokot,
‘s majd csupa bél-vályú lévén, soha meg nem elégszik,
bár meddig oltsa vággyait.
Nállad az ínycsontok nem dűlnek előre fejedbűl,
‘s függősen álló termeted
a’ buta barmoktúl megválaszt. Nincsen ölésre
kész fegyvered, sem ösztönöd.
Válogatott eledelt a’ fánn, a’ plántagyökérben,
a’ házi állatok között,
a’ veteményekben majdnem kényedre találván,
véres vitákra nincs okod,
sem hogy az erdőknek szilajabb zselléreit ölvén,
vad hússok által elvadúlly.
Mesteri készséggel szövi a’ pók gyenge fonálbúl
a’ légykelepczét, nyil gyanánt
üt ki tanyájábúl, szövevénnyét rengeni sejtvén,
‘s befonnya bongó foglyait.
Erre csatolta nemét a’ nagy Természet. Ez által
apollya morzsa életét.
Errevalók egyedül szerszámai. Lesre, fonásra
fordíttya minden gondgyait.
Másra nem alkalmas. Mesterkörnyéke parányi.
Egész világja eggy arasz.
Tégedet eggy különös munkára nem izgat az ösztön.
Készség’ hiával érkezel
mindenféle remek darabokbúl öszveakasztott
földünkre, melynek oktalan
állatitúl hasznos fortélyokot űzni tanúlván,
csak grádicsonkint nődögél
válogató elméd, szemesebb vezetője nemednek.
Neked tanúlni szüntelen’
a’ sok munka közűl azokot választani, mellyek
igaz javadra vállyanak,
‘s úgy kell ösztönidet zabolánn hordozni eszeddel,
mellyek valódot sürgetik,
hogy szabadon tapodott ösvényenn könnyen elérhesd
emberhez illő czélodot.
Mühelye nem méhkas, nem pókhállócska eszednek.
Felhatsz erőddel rendesen –
hempelygő gomolyéki közé a’ csillagos égnek;
bátran hajózol méllyeinn
a’ habozó víznek, ‘s a’ föld’ gyomrába leszállván,
merészen ásod kincseit.
Nincs olly morzsa föveny, melly nagy hasznodra ne vállyon,
ha véle bölcsen élni tudsz.
Mágnestűcske nyitott alsó dombjára tekénknek
‘s méltóbb ügyére útakot.
Nincs olly puszta üreg, hol eszed nevekedni ne tudgyon.
Világja minden, a’ mi van.
A’ zsibogó méhnél árnyékban láttyuk üdűlni
a’ társaságos életet.
Teste kicsiny lévén kiszabott tisztyére nemének,
két részre osztya gondgyait.
A’ here csak szaporít az anyával; búgokot épit
a’ többi ‘s mézet gyűjtöget.
Amde saját fiait nagy zajjal elűzi magátúl,
mihelyt repűlni kezdenek;
‘s ellenségeinek nézvén a’ többi kasoknak
mellette pözsgő népeit.
legböcsösebb honnak sásbúl fontt fénytelen udvát,
legfőbb remeknek búgjait,
semmi barátságot nem köt, sem szorgalom által
jobb sorsra vágyni nem tanúl.
Nincs neki válogató elméje; világtalan ösztön
vezérli minden tetteit,
melly soha jobbítást nem szenved. Most is azonkép
építi búgos csűreit,
úgy szeret annyátúl maradékot várni nemének,
langyabban űzvén tisztyeit,
hogyha szokott munkái között nem láttya szülőjét,
úgy gyűjti most is mézzeit,
úgy öli meg, nemzések utánn, a’ férjfi heréket,
mint a’ legelső méhcsoport.
Nyájai a’ követő majmoknak várasi renddel
járják az odvas berkeket,
büntetik a’ bűnöst, felfegyverkezve botokkal
lespontokonn őrt állanak,
‘s a’ tüznél mulató pásztorseregekre rohanván,
okos nemünköt szétverik.
Ámde ravasz diadalmok utánn a’ tűzhöz omolván,
mellyért vitára keltenek,
annyi eszek nincsen, hogy felfrissíteni tudnák
lankadni kezdő lángjait.
Annyira emberibb tudomány tűzet ütni, nevelni,
mint víni véres harczokot!
Magzatikot forrón szeretik ‘s bánatnak eredvén
sírnak; szerelmes párjokot
féltik, ‘s a’ mit egyébb élőktűl végbe vitetni
gyors vizsgaságok észre vesz,
mesteri készséggel követik. De világtalan ösztön
csak még is, a’ mi sorsokot
állati lánczokkal bizonyos korlátba szoríttya;
csak marha czélú izgatás
a’ követő készség, mellybűl ezen erdei ember
nem tud javúlást vonzani.
Még soha kóborló seregét otromba nemének
nem láttuk öszveállani,
hogy falut építvén, megjobbítgassa lakásit;
sem kötni ollyan frígyeket
szomszéd társaival, mellyekbűl végre hatalmas
polgári rendek vállyanak.
A’ mit enyelgve tanúl követő képzése nemünktűl,
annak nem érzi érdemét,
‘s néma barom lévén, a’ mit forralgat agyában,
nem tudgya mással közleni.
Ollyanok, eggy szóval, még most is az ostoba majmok,
mint ősatyáik voltanak.
Tégedet a’ kegyes Ég nemesebb pállyára teremtett,
beszédre nyitván nyelvedet.
Nincsenek ösztöneid, mellyek tetszéseid ellen
jó vagy bal útra vonnyanak,
‘s a’ baromállathoz képest elhagyva születvén,
allig hogy éh szád szopni tud.
Amde tanúlsz, és embereszed bimbózik azonnal,
mihelyt honunkra érkezel.
Érző eszközeid példákat raknak elődbe;
az állatoknak nyájai,
a’ levegő, tűz, víz, a’ föld a’ csillagos éggel,
a’ mit teremtett Istenünk,
‘s a’ mi gonoszt vagy jót tett eddig az emberi nemzet,
mind jóra késztő oskolád.
Őseid a’ nyelvnek közlő segedelmei által
fiokra hagyván kincseket,
mellyet ez életben gyűjtöttek vizsga eszekkel,
megirtogatták útadot,
‘s felviradó elméd csak az ő fonalokhoz akasztván
előre vágyó gondgyait,
új leleménnyeivel megmeg magosabbra repűlhet,
mellyekre zsengő magzatid
még nemesebb rendű munkákot emelnek üdővel.
A’ véled élő emberek
bölcs nyomozásaikot szóval vagy könyveik által
elődbe rakván szüntelen’,
emberi czélodhoz közelebb törekedni segítnek,
vagy megjavítván sorsokot,
a’ csupa példával felüdítik benned az ingert,
melly úttyaikra édesít.
Mint mikor eggy roppantt palotát építeni kezdvén
sok egybe csűdűltt béresek,
ez meszet olt, megegyíti amaz jóféle fövennyel,
ez nagy kövekkel küzködik’,
falt rak amaz, bárdolgat az ács, ‘s többféle darabbúl
támadni látsz eggy szép egészt;
úgy kiki e’ földönn sorsát magosabbra emelvén,
építi önnkint a’ tetőt,
mellyre az Isteni kéz képesnek tette nemünköt,
‘s mellynek göröngyös úttyait
irtani fő czélod. Hány gátot emeltek ez ellen
sok furcsa szívű emberek,
kik más’ káraibúl zab boldogságot akartak
romlott fajoknak szerzeni?
Hasztalan! A’ szántó csak azért hasogattya nyöszörgve
bozóttal átfontt telkeit,
hogy nyomorúltt sorsát, ha lehet, jobb karra segítse.
Napestig izzad a’ kovács,
hogy kegyesebb kenyeret nyújthasson gyenge fiának.
Roppantt hajókonn úszdogál
a’ habozó kalmár, ‘s idegen partokra repűlvén,
kirakja ritka kincseit,
mellyek utánn a’ messzelakó tőzsérek esengnek,
jobb sorst reménlvén általok;
majd azutánn méhecske gyanánt külföldi szerekkel
terhelve ismét vissza jön,
‘s még takarékos ügyét felesebb nyereségei által,
majd úri polczra felviszi,
addig az elmének külföldi gyümölcsei által,
mellyek szemébe tüntenek
a’ kikötő helyekenn, okosodni taníttya hazáját,
melly vak magányban senyvedett.
Frígyeket is kötnek végtére haszonnak okáért
többféle gazdag nemzetek,
‘s ammint kincseiket kicserélvén, déli tetőre
feljutni láttyák fénnyeket,
a’ buta szomszédot, ki velek kötekedni merészel,
még bajvivások által is
arra veszik, hogy barmos ügyét útálni tanúlván,
nyomozni kezdgye úttyokot.
Így az egész földönn elterjedtt emberi nemzet
eggy nagy tanúló társaság,
melly születése utánn barmabb indúlati által
több kis csatákra osztatott,
majd azutánn nyelvével eszét bimbókra segítvén,
gyermekkorábúl felderűlt,
‘s hogy baromudvaibúl nemesebb czéllyához elérjen,
serényen öszve dolgozik.
Emberi nyelve tehát legfőbb szerszáma nemének,
mellyel kinyittya észrügyét;
ez pedig ösztöneit szabadabb akarattal igázván,
bölcsen kiszabja tisztyeit,
mellyeknek nyomainn jobbítván állati sorsát,
igaz javához felsiet.
Adgy neki emberi észt nyelv nélkűl! a’ mi fejében
lassú rügyekkel zsengene,
azt soha társaival nem tudná szíve közölni,
‘s a’ mennyi embert élni látsz,
annyi udúba szorúltt fél bölcs nevekedne belőllök,
ki csak magának tetszene;
vagy legalább ezer annyi üdő eltelne azonban,
még arra jutna nemzetünk,
a’ mire nyelvének feltört segedelmei által,
mióta meglett a’ világ.
Hadd neki ész nélkűl ellenben mostani nyelvét,
még elvetettebb sorsra jut.
A’ miket oktalanúl dörgöttek volna fülébe
pallérozatlan ősei,
mindazokot botorúl még most is igaznak itélné,
szintúgy követvén másokot,
mint a’ fürge leány, ki elérvén nyolczadik ősszét,
majmozni kezdi gőgjeit
czifra szülőjének. Hitetők’ fortéllyai által
vad lángra gyúlván állatos
vággyai, esztelenűl vetemedne utánnok akármelly
veszélyre, szörnyű kárait
dőre halálával ragyogó nyereségnek itélvén,
mint a’ tudatlan juhsereg,
melly buta kossa utánn önnkint a’ vízbe rohanván,
koczkára hánnya életét.
Hinne okok nélkűl mindent, enyelegve követne
mindent, ‘s esztlen barmaink
‘s a’ mai ember köztt mint eggy köz kapcsolat állván,
nem volna más, csak szós majom.
(1806.)