|| TARTALOM || VISSZA || TOVÁBB ||

Pethő László: Egy mikrorégió az ezredfordulón



A HELYI TÁRSADALOM, OKTATÁS, KULTÚRA

A KÖZÉPISKOLÁK SZEREPE ÉS A VÁROSI ELIT MAGYARORSZÁGON jel.jpg

UTÁNPÓTLÁS, REKRUTÁCIÓ ÉS HELYI OKTATÁSPOLITIKA



A társadalom életében megkülönböztetett szerepet játszó városok működése és az iskolázás összefüggése viszonylag kevés figyelmet kapott a magyar település-, illetve oktatástörténeti szakirodalomban. A modernizációra és a polgárosodásra irányuló kutatások nagyon sok tényanyagot tártak, felvázolták a magyarországi városfejlődés legfontosabb eredőit. Hasonló mondható el az oktatástörténeti kutatásokról, amelyek szintén elismerésre méltó eredményeket produkáltak. Mindezek fényében ugyancsak problematikus, hogy a két terület eredményei nem kapcsolódtak össze, hanem sokkal inkább elhaladtak egymás mellett. Külön-külön nagyon sok kutató foglalkozott a különféle városfejlődési trendekkel, de a városok, illetve abban az oktatási intézmények szerepe, illetve a két tényező kölcsönhatása nem kapott igazán figyelmet.jel.jpg

A társadalomtörténeti kutatások eredményei

A magyar városok fejlődésének történetét áttekintő munkák megvilágították a hazai városfejlődés legfontosabb tényezőit. Egyes kutatók a gazdasági életben fontos szerepet játszó legnagyobb adófizetők szerepét vizsgálták és elemezték. A magyar városok kapitalizálódásában döntő szerepet játszó politikai és gazdasági elit csoportok helyzetének áttekintésére és szerepére is többen vállalkoztak. A hivatkozott munkák együttes konklúziója, hogy a múlt század utolsó évtizedeiben meginduló, nekilendülő urbanizációs folyamatokban megkülönböztetett helyük volt a helyi társadalmak iparban, kereskedelemben és más modern gazdasági ágakban érdekelt legvagyonosabb rétegeinek. Velük szemben a földtulajdonosok, a parasztok, a földhaszonra koncentrálók inkább csak a mezővárosokat konzerválták. A hivatkozott elemzések alapján három átalakulási-fejlődési típus jelölhető meg:

1. A kapitalizálódó nagyváros (Budapest).
2. Középvárosok (törvényhatósági jogú városok)
3. Kisvárosok (rendezett tanácsú városok)

A fenti típusok elsősorban gazdasági-demográfiai mutatókkal körvonalazhatók, de a jelzett átalakulási folyamatokat tovább színezte, erőteljesen befolyásolta az iskolázottság presztízsének folyamatosan érvényesülő növekedése. Megállapítható, hogy a helyi társadalmak működésében és irányításában fokozatosan növekedett a magasan képzett szakemberek szerepe.

Az előbbi megállapítás bizonyítására egy, a századforduló idejéből származó 138 magyar város képviselőinek foglalkozási összetételét tükröző adatfelvételt választottunk.jel.jpg Ebből a statisztikából jól kivehetők a képzés presztízsének növekedését jelző tendenciák. A diplomás értelmiségiek súlyának növekedése meggyőző módon mutatkozott meg a városok döntéshozó grémiumaiban, a képviselőtestületekben.

1. sz. tábla A magyar városok képviselőtestületeinek rétegzettsége

Foglalkozás

Szám

%

Értelmiségi és szabad foglalkozású

4929

33

Őstermelés

4209

28

Iparos

2524

17

Kereskedő

1841

12

Vagyonából él

1506

10

Összesen

15009

100


Megállapítható, hogy a századforduló idején a képviselők egyharmada valamilyen diplomával vagy ahhoz hasonló végzettséggel rendelkezett. Az 1. sz. tábla adataiból ugyanakkor az is jól érzékelhető, hogy más foglalkozási csoportok részesedése is erőteljes volt. A sok esetben analfabéta földműves és a szakmájában elismert mérnök vagy orvos együttes jelenléte azt is érzékelteti, hogy a testületek összetétele - szélsőségeket megjelenítő - változatokat mutatott.

Az adatokat közelebbről vizsgálva megállapítható, hogy a diplomások jelentősebb vagy csekélyebb száma korrelál az előbb ismertetett típusokkal. Eszerint a városfejlődési hierarchiában az értelmiségiek részesedése legalább olyan erős determináns, mint az imént említett gazdasági és demográfiai tényezők.

Így megkülönböztetett helyzetűnek minősülő Budapest esetében megállapítható, hogy ott az értelmiségi képviselők részesedése csaknem kétszerese volt az országos átlagnak. (2. sz. tábla) Nem kevésbé szembetűnő, hogy a földbirtokosoknak és földműveseknek a fővárosban már 100 évvel ezelőtt sem jutott képviselet. Pedig az ország bizonyos térségeiben ők adták a városi képviselők többségét.

2. sz. tábla A fővárosi képviselőtestület összetétele

Foglalkozás

Szám

%

Őstermelés

0

 

Iparosok

42

11

Kereskedők

39

10

Értelmiségi

236

59

Vagyonukból élők

83

21

Összesen

400

100


Az erőteljes polgárosodási-intellektualizálódási tendenciákat mutató Budapesthez képest meglehetősen vegyes a “középkategóriájú” települések helyzete. Az utóbbiak állapotát néhány tipikusnak tekintett város kiemelésével is jól lehet érzékeltetni. A közigazgatási, egyházi vagy egyéb centrumnak számító ún. törvényhatósági városok egy részének jellemzője a magas értelmiségi képviselet, mely alacsony földtulajdonosi részesedéssel párosul. (Kolozsvár 64 - 3,6 %, Győr 42,4 - 6,3, Miskolc 46,3 - 6,2) Bizonyos esetekben mindehhez az iparhoz és kereskedelemhez kötődő képviselők közötti magas aránya társult (Győr, Pozsony). Az ugyanehhez a kategóriához tartozó magyar városok között megannyi ellentétes példa is akadt. Sok városban a földtulajdonosok uralták a testületeket az értelmiségiekkel szemben, vagy a két csoport képviselete hasonló nagyságrendű volt. (Szabadka 57,4 - 24,4, Kecskemét 39,5 - 35,4)

3. sz. tábla Néhány város képviselőtestületének jellegzetességei jel.jpg

Foglalkozás

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Értelmiségi

30

42,4

35,4

46,3

24,4

64

26

31,5

20

53

24

36,5

Őstermelés

8,3

6,3

39,5

6,2

57,8

3,6

36,5

9,8

62

3,8

46,5

4

Iparosok

24,4

22,9

10,1

19,8

10,6

9,9

15,4

34,8

8

10,8

18

21

Kereskedők

17,8

27,1

12,3

14,2

9,7

8,1

11,5

12

4,5

15,4

6,5

19,5


A kisebb városoknak számító ún. rendezett tanácsúak esetében az iméntiektől is szórtabb képet mutat a különféle rétegek képviselete, hiszen ugyanúgy akadtak iparos-értelmiségi (Veszprém 34,8 - 31,5 %), mint tisztán értelmiségi (Eperjes 53 %) és földtulajdonos dominanciájú (Jászberény 62 %, Gyula 46,5 %, Érsekújvár 36,5 %) városok. (3. sz. tábla)

A városok imázsa és a középfokú oktatás

A múlt század második felétől megindult, a század utolsó harmadától pedig felgyorsult, a tőkés gazdaságra alapozott polgári fejlődés látványos társadalmi átalakulást eredményezett. Az átalakulásban komoly szerepe volt az oktatás - benne a középfokú oktatás - expanziójának. Az oktatásügyben a múlt század közepéig szinte csak az egyházak szerepvállalásáról beszélhetünk, a jelzett időszakban viszont mindinkább erősödött az állami befolyás.

E tanulmány keretében nincs helyünk a folyamat részletes bemutatására, néhány - részben általunk feltárt - adatsor és tény vázolásával viszont jelezni lehet a legfontosabb iskolalétesítési és fenntartási tendenciákat. (4. sz. tábla)

Adatainkból érzékelhető, hogy az állami oktatáspolitika mellett a “városi oktatáspolitikák” is érvényesültek. Az utóbbiban döntő szerepük volt a értelmiségieknek és különösen a közülük kikerült döntéshozó helyi eliteknek. Jól érzékelhető ez a gimnáziumok és más középszintű iskolák létesítésében, működtetésében és megerősítésében. Pregnánsan megmutatkozott, hogy a nagyobb és polgárosultabb város következetesen több középiskola fenntartását vállalta.

4. sz. tábla A magyar városok iskolalétesítési és fenntarási tendenciái

Városok jel.jpg

Álla-
mi

Vá-
rosi

Kato-
likus

Pro-

tes-

táns

Fő-
gimná-

ziu-

mok

össze-

sen

Főreál-
isko-
lák

Kö-
zép-
isko-
lák

össze-
sen

%

 

Főgimnázimok

 

 

Budapest

2

0

3

2

7

5

12

9,6

Törvényhatósági jogú városok

5

4

17

12

38

18

56

43,4

Rendezett tanácsú városok

6

5

24

20

55

6

61

47,0

Összesen

13

9

44

34

100

29

129

100


E triviálisnak tekinthető összefüggés mellett további törekvések is megfigyelhetők. A általános képzettséget nyújtó gimnáziumok esetében érzékelhető, hogy a polgárosultabb városokban - a korábban kizárólagos egyházi fenntartással szemben - egyre több állami és városi iskola működött. Méginkább aláhúzza ezt a tendenciát a szakirányú képzést is felvállaló főreáliskolák térnyerése. A főreáliskolák elterjedése sokkal inkább jellemző a fővárosra és a nagyobb városokra, mintsem a többiekre. Elterjedésüket mindenképpen fokozta, hogy ezek az iskolák az általánosan képző, érettségit adó gimnáziumokkal szemben praktikusabb, “hétköznapibb” igényeket is kielégítettek. Az általánosan képző gimnáziumokkal szemben vállalkoztak arra, hogy tanulóikat a kapitalizálódásban növekvő szerepet játszó szakirányokban (könyvelés, műszaki ismeretek stb.) is felkészítik.

A szülők aspirációi

A vagyonosodással és a szakmai kompetenciák erőteljesebb érvényesülésével a városlakók iskoláztatási magatartása is megváltozott, melyet elvégzett vizsgálataink igazolnak, ill. körvonalaznak.

Három - az ország különböző részén elhelyezkedő - kisváros gimnáziumában érettségizett tanulók adatait áttekintve és összehasonlítva hozzávetőleges képet alkothatunk a különféle rétegek iskolázási aspirációiról. Vizsgálataink során többezer tanuló anyakönyvi adatait gyűjtöttük ki, majd számítógépes feldolgozás következett. Az adatfelvételek különböző időszakokban készültek és a kiválasztott három helyszín foglalkozási-társadalmi karaktere is eltér egymástól. Kiválasztott helyszíneinkről megjegyzendő, hogy Sárospatak a középkor óta fontos református iskolacentrum, Balassagyarmat közigazgatási központ és hivatalnokváros, míg Jászberény tipikus mezőváros.

A 5. sz. tábla adatait közelebbről szemügyre véve megállapítható, hogy a kisvárosi református gimnázium érettségizőinek szülei főleg értelmiségiek (28 %), földművesek (18 %) és a vagyonukból élők voltak.

Sokkal erőteljesebb az iskolázottabb hátterű szülők képviselete a balassagyarmati gimnáziumban, hiszen a végzettek közel fele (45 %) közülük kerül ki. Ezen belül különösen szembetűnő a különféle hivatalokban dolgozók magas jelenléte. Az ő közel kétharmados képviseletükkel szemben diplomás értelmiségi szülők csak harmadannyi érettségiző mögött álltak. Az észak-magyaroszági hivatalnokváros gimnáziumában elérte a 25 százalékot a kisegzisztenciák (kisiparos, kiskereskedő) jelenléte, míg a földművesek gyerekei igen kevesen jutottak el az érettségiig.

A lényegében ugyanerre az időszakra vonatkozó jászberényi felvételek eltérő és hasonló vonásokat egyaránt mutatnak. Ebben a mezővárosban valamivel kevesebb kisiparos ill. kiskereskedő (19 %) és diplomás értelmiségi gyermeke (13 %) tett érettségit a helyi gimnáziumban. Jászberényben viszont jóval szerényebb a hivatalnoki (16 %), de sokkal jelentősebb a földműves hátterű tanulók képviselete (21 %).

5. sz. tábla Az érettségizettek rekrutációja három kisváros gimnáziumában

Az apa foglalkozása

Az érettségizettek közül

Sárospatak

Balassagyarmat

Jászberény

1857-60

1908-1930

1911-1948

N 131

N 605

N 680

Szám

%

Szám

%

Szám

%

Földműves

23

18

18

3

105

15

Birtokos földművelő

 

 

6

1

51

8

Munkás

 

 

12

2

23

3

Szakmunkás

 

 

5

1

27

4

Művezető

 

 

8

1

7

1

Kishivatalnok

 

 

76

13

42

6

Kisiparos

14

11

63

10

51

7

Kiskereskedő

 

 

89

15

90

13

Tisztviselő

 

 

2

 

10

1

Magánhivatalnok

 

 

20

3

15

2

Magas magánhivatalnok

 

 

6

1

9

1

Magasabb közhivatalnok

 

 

71

12

53

8

Tiszt

 

 

18

3

22

3

Pap

25

19

10

2

10

1

Tanár

 

 

26

4

21

3

Tanító

7

5

27

4

30

4

Orvos

5

4

14

2

11

1

Ügyvéd

 

 

10

2

20

3

Mérnök

 

 

11

2

8

1

Szabadfoglalkozású értelmiségi

 

 

1

 

2

 

Nagyiparos, nagykereskedő

 

 

10

2

1

 

Tulajdonos

22

17

5

1

18

2

Magánzó

 

 

60

10

8

1

Kegydíjas

 

 

37

6

14

2

Özvegy

25

19

 

 

28

4

Ismeretlen

10

8

 

 

4

7


Szándékok és megvalósulásuk

A mezőgazdasági karakterű Jászberény gimnáziumának tanulóiról készült, a 6. sz táblán részletezett nagy elemszámú felvételből megállapítható, hogy a legkülönfélébb társadalmi rétegek mutattak érdeklődést a továbbtanulás e formája iránt. Az áttekintésből rögtön szembetűnik azonban, hogy a vágyak és azok beteljesülése között jelentős eltérés mutatkozott, hiszen a nagyszámú beiratkozott fele jutott el a negyedik osztályig és csak harmada tett érettségit. Az iskolán belüli szelekció, a lemorzsolódás tehát jelentős volt.

A start és a cél közötti lemorzsolódásban komoly szerepük volt a gimnáziumi tanulók családi hátterének is. A beiratkozottak közül az értelmiségi és a kiskereskedő apák gyerekei mutatták a legkiegyesúlyozottabb teljesítményeket. Esetükben a lemorzsolódás meglehetősen csekély, túlnyomó többségük érettségi bizonyítványt is szerzett. Hasonló iskolázási magatartás mutat a kishivatalnok apák gyerekeinek előmenetele. Hullámzóbb teljesítményt nyújtottak a földművesek és a kisbirtokosok gyerekei: viszonylag sokan kezdték el tanulmányaikat, komolyabb lemorzsolódás mutatkozott a negyedik osztályig, aki viszont itt megkapaszkodott az többnyire le is érettségizett. Igazán ellentétes ambíciókról a kisiparosok gyerekeinek teljesítményei árulkodnak: ők az előbbiekkel ellenkezőleg sokan kezdik el tanulmányaikat, de mind a negyedik, mind a nyolcadik osztályig nagyarányú lemorzsolódást produkáltak.

Következő lépésként érdemes közelebbről szemügyre venni a bennünket legjobban érdeklő értelmiségi hátterű tanulók teljesítményeit. Foglalkozások szerint csoportosítva az ügyvédek, tanárok és a papok gyerekei mutatták fel a legegyenletesebb teljesítményeket. Hozzájuk képest jelentősebb lemorzsolódást mutattak a mérnökök gyerekei. A legjelentősebb önszelekció pedig a tanító és orvos hátterű tanulók esetében mutatkozott.

A tanulási ambíciókat további tényezők is befolyásolták, melyek közül különösen szembetűnő a felekezetekhez való tartozás. A 7. sz. táblázatból kitűnik, hogy az abszolút katolikus többségű gimnázium teljesítményének megítélésében komoly szerep jutott a többi képviselt felekezet tanulóinak is. A felekezethez való tartozás számos esetben befolyásolta a tanulók előrehaladását, ami a katolikus-izraelita összevetésben érzékelhető a legjobban.

Közelebbről megvizsgálva a két leginkább összehasonlítható csoport, a kiskereskedő és az értelmiségi hátterű tanulók előmenetelét a következőkre jutunk. Az izraelita kiskereskedő apák gyerekei jobban haladtak előre, mint a katolikusoké. A katolikusok többen startolnak, mint az izraeliták, a negyedik osztályig való eljutásuk közel azonos, de az izraelita vallású tanulók sokkal nagyobb arányban tettek érettségit. (Izraelita 23 %, katolikus 11,4 %)

6. sz. tábla A jászberényi gimnázium tanulóinak rekrutációja és lemorzsolódása

Az apák foglalkozása

A tanulók közül

1911-1948

I

IV

VIII

N 2007

N 1196

N 680

Szám

%

Szám

%

Szám

%

Földműves

253

13

123

10

105

15

Birtokos földművelő

158

8

104

9

51

8

Munkás

88

4

37

3

23

3

Szakmunkás

135

7

62

5

27

4

Művezető

32

2

10

1

7

1

Kishivatalnok

144

7

91

8

42

6

Kisiparos

314

16

154

13

51

7

Kiskereskedő

246

12

170

14

90

13

Tisztviselő

45

2

31

3

10

1

Magánhivatalnok

35

2

22

2

15

2

Magas magánhivatalnok

17

1

8

1

9

1

Magasabb közhivatalnok

92

5

64

5

53

8

Tiszt

81

4

60

5

22

3

Pap

14

1

14

1

10

1

Tanár

34

2

22

2

21

3

Tanító

75

4

68

6

30

4

Orvos

21

1

16

1

11

1

Ügyvéd

25

1

23

2

20

3

Mérnök

12

1

8

1

8

1

Szabadfoglalkozású értelmiségi

13

1

4

 

2

 

Nagyiparos, nagykereskedő

8

0

7

1

1

 

Tulajdonos

31

2

17

1

18

2

Magánzó

28

1

13

1

8

1

Kegydíjas

11

1

16

1

14

2

Özvegy

67

3

34

3

28

4

Ismeretlen

28

1

18

2

4

7



7. sz. tábla A tanulók és az érettségizők felekezeti hovatartozása a jászberényi gimnáziumban

Felekezet

Tanulók száma

%

Érettségizettek száma

%

Katolikus

2965

76,4

504

74,2

Református

241

6,2

36

5,3

Evangélikus

43

1,1

6

0,9

Izraelita

580

14,9

130

19,1

Görög katolikus

35

0,9

2

 

Egyéb, ismeretlen

19

0,5

2

 


Másfajta sajátosságok figyelhetők meg az értelmiségi hátterűek esetében. A vizsgált populáción belül lényegesen nagyobb volt az izraelita (18,3 %), mint a katolikus tanulók aránya. (9,6). Az előmenetel terén azonban az izraelita tanulók teljesítményei mérsékeltebbek voltak, mint a kiskereskedők gyerekeié. Nevezetesen itt is magasabb a katolikusok beiratkozási arányszáma (43 - 37,7 %), az izraeliták teljesítménye negyedik osztályban valamivel meghaladja a katolikusokét (35,8 - 34,2 %) és az érettségi idején is mutatkozik némi előnyük. (22,7 - 26,4 %) Úgy tűnik az érettségi letétele mind a katolikusok, mind a zsidók esetében sokkal természetesebb volt, mint a felfelé mobilitást megcélzó kereskedő apák fiai esetében.

1995
[Tovább]