EGY PEDAGÓGIAI FOLYÓIRATSZEMLE MARGÓJÁRA

Még az 1970/71. tanév elején eljutott Szolnok megye iskoláihoz, szakigazgatási dolgozóihoz s mutatványszámként más megyék művelődésügyi osztályához is a Szolnok Megyei Verseghy Könyvtár Pedagógiai Szolgálatának pedagógiai folyóiratszemléje, a Rövid Úton.

A 90 oldalas , A/5-ös formátumú, xerox-rotaprint eljárással készült szemle — amint erről a Könyv és Nevelés is hírt adott — elsősorban az oktatásügy alsó- és középfokú vezetőit s a szakigazgatás dolgozóit segíti eligazodni a pedagógiai jellegű folyóiratokból rájuk zúduló információs áradatban. A szerkesztők ehhez a célkitűzéshez következetesen igyekeztek ragaszkodni, s csak olyan cikkek, tanulmányok rövidített anyagát közölték, amelyek valamiképpen segítik a vezetői tevékenységet. Az előszóból kitűnik, külön gondoltak arra is, hogy jóval több folyóiratot dolgozzanak fel, mint amennyi egy átlagos iskolai könyvtár folyóiratállományában megtalálható. A szemelvények után közölt pontos lelőhely megadásával a kivonatosan közölt, de az olvasót mélyebben érdeklő cikkek teljes elolvastatására ösztönöznek, s ezzel a Megyei Könyvtár Pedagógiai Szolgálatának igénybevételét is propagálják.

A kiadványokhoz csatolt kérdőívek kérdéseire adott válaszokból a szerkesztők a Rövid Úton megjelentetésének hasznosságáról akartak meggyőződni. Tekintettel a folyóiratszemle úttörő jellegére, talán nem lesz érdektelen a vélemények rövid összefoglalása.

Szolnok megyéből 16, az ország más területéről 9 kérdőív érkezett vissza. Valamennyi válasz a kiadvány hasznossága, szükségessége mellett foglalt állást, s egyben a további megjelentetést is igényli, beleértve az előfizetést is.

Arra a kérdésre, hogy a szemle milyen téren ad segítséget a vezetői munkához, a legtöbben (9) a vezetés, a nevelőtestület pedagógiai irányításának, a vezetők tájékozódásának megkönnyítését látják benne. Öten értékelik a szelektálásban, a vezetőt érdeklő pedagógiai cikkek kiválasztásában nyújtott segítséget. Négyen a pedagógusok ön- és továbbképzésének irányításához találtak benne az átlagosnál nagyobb támogatást. Mások az oktató-nevelő munka tervezéséhez, az óraelemzéshez, az eredményfelméréshez, az iskolára való előkészítéshez, az iskolai könyvtár és olvasómozgalom erősítéséhez kaptak segítséget a Rövid Úton cikkei által.

Egy másik kérdés a kiadvány szerkezetére vonatkozott. Arra várt választ e kérdés, hogy az olvasók a pedagógiai vezetés szemszögéből helyesnek tartják-e a kiadvány főbb témaköreinek fejezeteit, s esetleg milyen más témákkal kellene azokat bővíteni. 15 válasz a jelenlegi szerkezetet egyértelműen helyeselte, de több javaslat is érkezett. Ezek között jónéhány megszívlelendő is akadt. Javasolták például, hogy a szemle bővebben foglalkozzék a vezetés pszichológiájával, s közöljön a pedagógusok továbbképzése szempontjából nagyon szükséges gyermeklélektani és logikai tanulmányokat is. Ugyancsak gazdagítanák a tartalmat a gazdálkodási és munkaügyi kérdéseket tárgyaló cikkek. Több vezető szívesen venné, ha a folyóiratszemle több cikk közlésével jobban felhívná a figyelmet az új módszerekre, így pl. a programozott oktatás témakörében írt tanulmányokra. Az ifjúsági szervezet és a vezetés témakörét pedig szükségesnek tartják kiszélesíteni az egyéb nevelési tényezőkkel történő együttműködés fogalomkörében született cikkekkel. Hangot kapott az is, hogy a közölt cikkek között helyet kell találni a felnőttoktatás problémáit fejtegető tanulmányoknak.

A szerkesztők a Köznevelés-t kihagyták a feldolgozott folyóiratok közül abból a meggondolásból kiindulva, hogy az gyakorlatilag minden pedagógus rendszeresen forgatott lapja. Most mégis megkérdezték, felfogásuk találkozik-e az olvasók véleményével. A válaszolók harmada egyetértett a kihagyással és annak indoklásával, harmada igényelte a feldolgozást, míg a harmadik harmad a Köznevelésből csupán a főbb témakörökbe vágó cikkek címleírásának felvételét javasolta. A folyóiratszemle alapvető célját, az olvasás iránti érdeklődés felkeltését tekintve az utóbbi javaslat látszik megvalósítandónak.

Ebbe a témakörbe vágott a szerkesztőknek az a kérdése, hogy a cikkrövidítések nem keltettek-e csalódást, s felkeltették-e az érdeklődést az eredeti cikkek elolvasására. A válaszok túlnyomó többségéből az derült ki, hogy az olvasók szívesen vették a rövidítéseket, s azok csalódást nem okoztak (12). Sőt 15 válasz egyértelműen a szerkesztők szándékát igazolta, amennyiben a válaszadók kifejtették, hogy őket a szövegrövidítések további érdeklődésre, az eredeti elolvasására ösztönözték.

A kapott válaszokból az is kiderült, hogy az olvasók a Rövid Úton által közölt cikkeknek, tanulmányoknak csak 20-50 %-át ismerték, s éppen e folyóiratszemle tette lehetővé számukra az ismeretbővülést. Végül a szerkesztők a munka további javítását célzó javaslatokat kértek az olvasóktól. A beérkezett javaslatok egy része tartalmi, más része technikai jellegű, de mindenképpen hasznos. Javasolják, hogy a szerkesztők külföldi pedagógiai folyóiratokból is közöljenek cikkeket, illetve cikkrövidítéseket, nagyobb gondot fordítsanak a szakigazgatás problémáit feldolgozó cikkek közreadására. A tartalmi javaslatok más része már eltér a folyóiratszemle célkitűzésétől, vagy megvalósításuk meghaladja a szerkesztők erejét, s csak az Országos Pedagógiai Könyvtár esetleges segítségével oldhatók meg. (Ilyen pl. a pedagógiai folyóiratok retrospektív, tematikus feldolgozása legalább 1965-ig visszamenőleg.)

Már a következő számmal megoldhatók viszont azok a jogos, technikai jellegű javaslatok, amelyek az olvashatóság javítására, a szerkesztőség címének közlésére, az átnézett folyóiratok jegyzékének és a vidéki szerkesztőségek címének megadására, valamint a negyedéves megjelentetésre vonatkoznak.

Jóllehet a visszaérkezett kérdőívek csak töredékét alkotják a kiküldötteknek, a személyes tapasztalatok is arról tanúskodnak, hogy a kiadvány alapjában elérte a célját, a pedagógiai folyóiratok iránti fokozottabb érdeklődés felkeltését, a tájékozódás megkönnyítését. E megállapítás érvényéből nem sokat von le az a negatív tapasztalat sem, hogy voltak iskolavezetők, akik a tanévkezdés hajrájában postát bontva a Rövid Úton-t az előszó elolvasása nélkül átadták az iskolai könyvtárosnak, aki azt annak rendje-módja szerint beleltározta és elhelyezte a könyvszekrényben.

Feltétlenül figyelmet érdemelnek a kérdőíveknél jóval nagyobb számban érkezett előfizetési előjegyzések, s nem utolsó sorban az országos terjesztés gondolatát is felvető, gondosan összeállított vélemények, amelyek a megyén kívül Békésből, Baranyából, Hevesből, Borsodból, Budapestről, Székesfehérvárról érkeztek, s amelyekért ezúton is hálás köszönetet mondanak a szerkesztők.

Befejezésül e véleményekből idézünk néhányat:

"A hozzáférhető lapokból vett cikkek ismertetését átolvasva, az eredetivel összehasonlítva úgy érzem, hogy a rövidítések minden lényegest tartalmaznak. Nem okoztak csalódást. A hozzá nem férhető cikkek ismertetése az eredetiek — már az engem érdeklők — teljes megismerésére "ingereltek", felkeltették az érdeklődést." (J.S. műv.gazd.felügyelő.)

"Úgy érezzük, hogy segít a pedagógiai szakirodalom szelekciójában... most a legfrissebb szakirodalomból kaptunk többletet jelentő tájékoztatást." (R.S. gyak. isk.igazgató, Jászberény.)

"Segítséget ad az igazgatói teendőkben. Pl. a két könyvtár összevonását ennek hatására határoztam el. Az igazgatói munkaközösség továbbképzési programjához sok forrásanyagot ennek alapján jelöltem ki." (B.J. gimn. igazgató, Jászberény.)

"Nagyon jónak tartom a gondolatot, az ötletet, mely a Rövid Úton c. folyóiratszemlében öltött teste. Helyesnek tartanám, ha az Országos Pedagógiai Könyvtárral együttműködve továbbfejlődne ez az okos elgondolás." (Dr.K.P. igazgató, Bp.)

"Az igazgatói és felügyelői továbbképzés kötelező segédanyagaként szeretnénk beépíteni továbbképzési rendszerünkbe... A közölt tanulmányok kb. 90 %-át ismertem (pedig erősen olvasó embernek tartom magam). Ez is mutatja, hogy mennyi cikk kerülheti el az ember figyelmét, elsősorban az alacsonyabb példányszámú, nehezebben hozzáférhető lapokból... A Hogyan c. lapról sajnos sejtelmünk sincs, hol jelenhet meg, pedig a bemutatott értékes cikkek alapján szeretnénk előfizetni rá... Őszinte elismeréssel gratulálunk a Rövid Úton kiadási gondolatához és annak színvonalas összeállításához." (Zs. L. ált.felügyelő, Pécs.)

"A kiadvány igen hasznos, s az információk rengetegében nagy segítséget jelent. Megkönnyíti az igazgatás, a felügyelet, a művelődési osztályok dolgozóinak tájékozódását." (Cs.J. isk.csop.vez., Békéscsaba.)

 

/Könyv és Nevelés, 1971. 3. sz. 29-31. p. /

Vissza Előre