A NYITOTT KÖNYVTÁR
/Részlet/
Aligha kell bizonygatni, hogy a korszerű könyvtár fogalmához szervesen kapcsolódik a nyitottság mint ismérv, illetve követelmény. A nyitottság nemcsak abban az értelemben, hogy a könyvtár szolgáltatásai gyakorlatilag mindenki számára hozzáférhetőek, s hogy az intézmény nyitva áll a szűkebb és a tágabb környezet változásaiból fakadó új igények előtt, hanem abban az értelemben is, hogy használói körét a rendelkezésére álló eszközökkel tudatosan tágítani igyekszik. Ebben a tevékenységében támaszkodik a kapcsolatszervezésnek a könyvtár számára is használható eszközeire — ide értve mind a belső kapcsolatokból adódó lehetőségeket, mind a külső kapcsolatrendszert —. Ami a belső kapcsolatokat illeti, a nyitott könyvtár megköveteli minden munkatársától a könyvtár dolgaiban való kellő tájékozottságot, amihez nélkülözhetetlen az információk szabad és folyamatos áramlása lefelé és felfelé egyaránt. Ha ehhez hozzávesszük a minden könyvtári dolgozótól megkövetelhető olyan tulajdonságokat, mint az ügyszeretet, a hozzáértés és a szolgálatkész könyvtárosi magatartás, akkor a könyvtárról kialakított kedvező kép személyi tényezői adva vannak. Mindez természetesen kevés volna az adott könyvtártól elvárható megfelelő tárgyi feltételek nélkül. Nyilván légüres térben mozogna még a legtájékozottabb, legudvariasabb, feladatkörét példásan ellátni törekvő könyvtáros is a kellő nagyságú, folyamatosan és tervszerűen gyarapított könyv- és folyóirat-állomány, valamint az egyéb dokumentumok hiányában. Mint ahogyan az is vitathatatlan, hogy a jól kezelt és kifogástalan állomány hatásfokát is nagyon lerontják a kirívóan rossz működési feltételek.
Feltételezve a szubjektív és az objektív feltételeknek legalább kielégítő mértékű meglétét, igazán nyitottá csak a külső kapcsolatok megteremtésével, illetve folyamatos ápolásával és erősítésével válhat a könyvtár. Így érheti el hatókörének bővülését éppen úgy, mint az erősebb és sokoldalúbb könyvtárhasználatot. E célok szolgálatába állítható a könyvtárpropaganda minden lehetősége a különféle írásos anyagoktól kezdve egészen az ún. nagyrendezvényekig. Tekintettel arra, hogy a kapcsolatszervezés témakörében megjelent szakirodalom - főleg Pelejtei Tibor könyve (Közönségkapcsolatok. A könyvtári alkalmazás módszerei. NPI, 1979.) részletesen taglalja a könyvtárpropaganda írásos és szóbeli eszköztárát, itt csupán az ún. könyvtári rendezvényekkel, azok előkészítésének, lebonyolításának módszereivel kívánunk foglalkozni, vállalván természetesen az esetleges ismétlés ódiumát is. E területek közül is kívül marad azonban tárgyalási körünkön a gyermekekkel való foglalkozás, valamint az olvasótábor, amelynek egyrészt viszonylag rövid múltja ellenére is már kiskönyvtárnyi irodalma van, másrészt a könyvtárpropagandához való kapcsolódása a többi lehetőséghez viszonyítva jóval közvetettebb. Meg kell azonban jegyezni, hogy az olvasótábor számos más rendezvény- és foglalkozási formát is magában olvaszt, illetve felhasznál. Választott témakörünkben egyébként nehéz merőben újat mondani. Célunk éppen ezért elsősorban is ismeretek rendszerezése, saját és mások tapasztalatainak közreadása, a bevált eljárások népszerűsítése.
Mielőtt a téma lényegére térnénk, egyetlen elvi kérdésről még szólni kell. Még mindig él ugyanis az a szemlélet, amely szerint a különféle rendezvények szervezése, lebonyolítása nem könyvtárosi feladat. E felfogás szerint a sok energiát lekötő munka a népművelők tevékenységi körébe tartozik. Ha a könyvtár ilyesmivel foglalkozik, csak szerepátvállalásról, hovatovább funkciózavarról, esetleg a fenntartói elvárásokhoz való elvtelen alkalmazkodásról van szó.
E felfogással szemben olcsó dolog volna a közművelődési törvényre hivatkozni, amely mind a művelődési házak, mint a könyvtárak tennivalói közé sorol bizonyos közművelődési feladatokat, mondván: "A művelődési otthonok és a könyvtárak... szervezik az amatőrmozgalmat, a szakkörök, önművelő körök, tanfolyamok, művelődési és ifjúsági klubok munkáját, ösztönzik azok létrejöttét (23. paragrafus 3. bek.). Végső fokon tehát a törvény szellemében cselekszik az a könyvtár, amelyik nem tartja idegennek az olyan munkaformákat sem, amelyeket pedig a köztudat tipikusan művelődési otthoni tennivalónak ítél. Gondolunk itt a különféle előadásokra, műsoros estekre, sorozatokra, kiállításokra, a művelődő kisközösségek foglalkozásaira, fórumokra, találkozókra stb.
A hangsúly azonban - mint általában - most sem a formán van, hanem a felsoroltak tartalmán, és nem utolsó sorban célján. A könyvtár által alkalmazott formák - legyenek azok bármennyire is művelődési otthoni arculatúak - egy dologban határozottan különböznek a művelődési házak által szervezettektől. Abban ugyanis, hogy a könyvtári rendezvények egyike sem cél, hanem eszköz: a könyv- és könyvtárpropaganda eszköze. Ez így van még akkor is, ha a leglátványosabb vagy legérdekesebb könyvtári rendezvény után sem feltétlenül rohanja meg a könyvtárat az eseménytől fellelkesedett, új információkra éhes közönség. A jól sikerült, valamilyen maradandó élményt nyújtó alkalom azonban mindenképpen hozzájárul a rendező könyvtárról kialakított kedvező képhez. És ha e maradandó élmény történetesen a fenntartó szerv illetékesének a könyvtárról kialakított véleményét jó irányban befolyásolja, ezzel is csak nyer a könyvtár, amint Arató Antal is utal rá egyik tanulmányában. "... a fenntartóknak és a beszámolásra kötelezett társadalmi szerveknek fontos érdekük fűződik a könyvtáros népművelői tevékenységhez, s ezért értékítéletükben hangsúlyozottabb szerepet kaphat, mint könyvtárosi munkája." A könyvtár szakmai teljesítményét mindenképpen az első hely illeti meg, felesleges és káros arisztokratizmus volna azonban az esetenként valóban tapasztalható hangsúlyeltolódás miatt általában is lemondani erről a tevékenységről. A mit, meddig és mikor kérdésekre persze csak a józan könyvtárosi ítélőképesség adhatja meg a helyes választ. Valahogyan úgy, ahogyan ezt Martonosi Pál Állami-díjas könyvtárigazgató a vele készített interjúban megfogalmazta: "Most, hogy már szakmai mércével is mérhető könyvtárunk van, fokozott jelentőségét érzem annak, hogy ne csak könyvtári eszközökkel, hanem nyilvános akcióinkkal is részt vegyünk a város életében... Szakmai körben többször megkérdezték már tőlem, nem megy-e a könyvtári munka rovására a sok rendezvény szervezése. Mintha az orvostól kérdeznék, hogy nem megy-e a gyógyító munka rovására, ha beszélget a betegével. A rendezvényeket nem a könyvtári munka helyett, hanem amellett, a könyvtári szolgáltatások népszerűsítéséért szervezzük."
A félreértések elkerülése végett azt is le kell szögeznünk a bevezető végén, hogy a jól és lelkiismeretesen végzett hagyományos könyvtári munkát is a szerzeményezéstől a feltáráson át a tájékoztatásig a legnemesebb értelemben vett közművelődési tevékenységnek tekintjük. Itt és a következőkben azonban a sok csatornás közművelődés csupán egyetlen területének módszertani vonatkozásait törekszünk vizsgálni, annál is inkább, mivel valljuk, hogy a könyvtár egész miliője sugallja a közösségi művelődés különféle, kreatív jellegű lehetőségeinek kibontakozását.
/Könyvtári rendezvények, könyvtári propaganda. Kiad. az Országos Széchényi Könyvtár Könyvtártudományi és Módszertani Központ. Bp. 1987. OSZK KMK 65 p./